
Trend 1: Consuminder en Consubeter
Alavi volgt de actuele evoluties en trends op de voet. Kruiden, specerijen en de daarbij horende smaken en geuren zijn de instrumenten waarmee we elke dag aan de slag gaan. Als betrouwbare partner, als taste engineers, als innovators en trendsetters denken wij met u mee en speuren we onafgebroken naar vernieuwing en verbetering.
In deze nieuwbrief behandelen we de eerste van een zestal trends!
Gebaseerd op data, feiten, ervaring, contacten, kennis en onze tomeloze ambitie om altijd en overal de vinger aan de pols te houden, verrijken we daarmee u en uw onderneming.
Als de taste engineers die we bij Alavi zijn.
Vergeet ‘massa is kassa’. De moderne consument is een proever, een meerwaardezoeker, een genieter. Kwaliteit wint het van kwantiteit en die switch vertaalt zich bij voorkeur in een puur en zuiver product. In ‘bewust’ en ‘bio’ ook. In marketingtermen klinkt dat als ‘consubeteren’ en het sijpelt door in alle domeinen, sectoren, kleuren en smaken.
Smaken, inderdaad.

De definitie van puur en zuiver
De logische vraag is waaraan dat consubeteren moet voldoen? Wat is nodig om in de kwaliteitscategorie terecht te komen, en de kwantiteit te laten voor wat ze is? De vraag aan uzelf stellen is ze meteen beantwoorden want we zijn eigenlijk allemaal op zoek naar hetzelfde: lekker, vol van smaak, eerlijk, authentiek, verantwoord en biologisch …
Geen water, geen lucht, geen kunstmatig uitgedunde hoeveelheden, geen smaak-om-smaak te hebben. Nee. Het echte werk. Vlees dat rijpt. Vis die weet wat zwemmen is. Groenten die vol smaken. Authentiek en zichtbaar kwaliteitsvol. ‘Bio’, maar dan echt.
Het betekent ook: transparant. Traceerbaar. Kruiden, specerijen, plantages … het zijn geen vage dingen uit lang vervlogen verhalen meer. De tijd dat alleen de mannen van de Verenigde Oost-Indische Compagnie wisten waar ze peper en saffraan konden halen, is voorbij. Net als de tijd dat het niemand iets kon schelen welke kantjes er vanaf gelopen werden om ze hier te krijgen.
De consument die beter verlangt, is meteen ook een bewuste consument. Iemand die weet wat ‘duurzaam’ betekent en het biologisch verhaal achter een ingrediënt naar waarde schat.

De waarde van pure producten
Consumeren legde de focus op ‘veel’. Consubeteren betekent: kiezen voor minder. Het verschil schuilt in de kwaliteit. En in de prijs. Die laatste hebben we er evenwel voor over. In ruil vragen we dat smaakpapillen gemasseerd worden, de tong geprikkeld raakt, het gemoed bespeeld en de beleving werkelijk gemaakt. Niet door additieven, wel door ‘the real deal’.
We willen olijfolie waarin olijven zitten. Kruiden die smaak toevoegen in plaats van die te verdoezelen. Thee die eruitziet als de plant met dezelfde naam. Zout dat gewonnen wordt en niet smaakt alsof iemand het verloren gelegd heeft.
We willen smaak. Beleving. Sensatie.
Kunstmatig groter of meer, dat hoeft niet. De all you can eat-formule gaat op de schop en de gastronomische beleving komt in de plaats. Niet enkel op verplaatsing, trouwens. Wie regelmatig uit een vooraf geselecteerde foodbox de gezinsmaaltijd bereid volgens het juiste recept, die neemt geen genoegen meer met een snel in elkaar geknutseld, artificieel op smaak gebracht eenpansgerecht.
Minder, sterker, beter en biologisch.
Deze en volgende nieuwsbrieven vormen de aanloop naar Intrafoods 2022. Op 28 en 29 september 2022 verwelkomen we u daar graag aan onze stand. Kom ons ontmoeten en ontvang ons complete trendrapport met daarin zes goed uitgewerkte trends die u tot een stuk in 2023 verrijkende inzichten zullen opleveren.